Möjligheter med ackreditering
Syftet med ackreditering är att bidra till att varor och tjänster kan röra sig på marknaden, i Sverige men också inom Europa och resten av världen.
Ackreditering är ett sätt att visa kvalitet och kompetens. Det ger positiva effekter för myndigheter, upphandlare, industri, tillverkare och konsumenter. Ackreditering:
- ger större trygghet för kunder
- innebär ökad konkurrenskraft
- ger ordning och reda i verksamheten och minimerar risken för fel
- kan vara nödvändigt för att komma i fråga för ett uppdrag
- förenklar global handel.
Delvis obligatorisk
Viss ackreditering är obligatorisk vilket innebär att en del kontroll- och besiktningsorgan måste vara ackrediterade för att få driva sin verksamhet. På fordonssidan måste till exempel företag som utför fordonsbesiktning, kontroll av färdskrivare eller hastighetsregulatorer vara ackrediterade.
Frivillig ackreditering
En organisation kan söka ackreditering frivilligt för att visa sin kompetens att utföra ett uppdrag med god kvalitet. Ackreditering sätter en nivå för kvaliteten i verksamheten genom att ställa krav på ledningssystem, kompetens och dokumentation. En ackrediterad verksamhet granskas regelbundet.
Förenklar inom EU
Med hjälp av ackrediteringar och harmoniserade regler mellan medlemsstaterna har varuflödet inom EU förenklats betydligt. Ett bra exempel på detta är typgodkännande av fordon. Genom ett så kallat helbilsgodkännande måste varje medlemsstat godta en bil som godkänts i ett annat EU-land utan ytterligare egna provningar eller kontroller.
Ett hjälpmedel för lagstiftare
Genom ackreditering får lagstiftare och andra myndigheter en oberoende och kompetent utvärdering från en tredje part. Med hjälp av ackreditering kan beslutsfattare och kravställare få objektiva resultat och fatta välgrundade beslut.
I broschyren Ackreditering – ett hjälpmedel för lagstiftare förklaras bland annat ackreditering, bedömning av överensstämmelse och internationella avtal mer ingående. Broschyren ska fungera som en vägledning för kravställare och lagstiftare som arbetar med reglering, offentlig upphandling eller leverans av produkter och tjänster. Även företagare som vill öka sin effektivitet, bli konkurrenskraftigare och öka sin försäljning utomlands kan ha nytta av broschyren.