Bygget av ett nytt elektroniklaboratorium har börjat på SP i Borås. När det är klart om två år kan elektroniken i framtidens självkörande bilar testas här innan de släpps ut på vägarna. Linda Olofsson leder ett projekt som tar fram metoder och utrustning för att säkra att bilarnas sensorer inte störs ut av elektromagnetisk strålning.
Dagens fordon innehåller mer elektronik än någonsin och det syns inga tecken på att utvecklingen avtar. Allt fler fordon utrustas med radar, kameror och andra sensorer, men också med trådlös kommunikation i och mellan fordon och infrastruktur. Det är också basen för de självkörande bilar som nu utvecklas. Det ökar ytterligare behovet av att testa elektroniken för att försäkra sig om att den fungerar som den ska.
SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut, ser ett stort behov framåt att kunna testa framtidens bilar och fordonskommunikation och gör därför en stor investering i en ny fordonskammare. Den går under namnet Awitar, automotive wireless test and research facility, och ska utföra tester för att bland annat kontrollera att bilens funktioner inte störs ut av elektromagnetisk strålning, så kallade EMC-tester.
Det är en viktig del i framtagandet av framtidens självkörande bilar att säkerställa att det fungerar.
– Kommer bilen plötsligt i närheten av ett magnetfält och den plötsligt inte förstår sin omgivning på grund av att signalerna inte kommer fram eller blir felaktiga, kan det få stora konsekvenser för ett självkörande fordon, säger Linda Olofsson på SP.
Hon leder Evams, EMC-validering av multipla sensorsystem, ett centralt projekt i Awitar som ska ta fram testmetoder för att testa och säkra kvaliteten och samspelet mellan sensorerna, så att de inte påverkas av elektromagnetisk strålning. Bilen måste tåla att komma i närheten av strålning som genereras av till exempel kraftledningar, mobilmaster, radaranläggningar, radiovågor eller åsknedslag.
Funktionerna som gör att bilen kan vara självkörande bygger på att information från de olika sensorsystemen kopplas ihop korrekt. Det handlar exempelvis om radar, kamera och lidar.
– Framtidens självkörande bilar kommer att vara beroende av sensorer. De skickar data som bilen tolkar för att bilda sig en uppfattning om omgivningen och situationen. Utifrån det tar den ett beslut och följer det.
Projektet handlar om att skapa en artificiell miljö i labbet där sensorerna upplever att de är ute på vägar och kör, och reagerar som de skulle köra på en verklig väg.
– Därmed kan vi se att de fungerar även när vi utsätter dem för elektromagnetisk strålning. EMC-testerna görs i en kontrollerad miljö i en dämpad kammare, säger Linda Olofsson.
Utmaningen är att få alla sensorsystem att se samma sak samtidigt eftersom det är så testerna måste göras, konstaterar hon.
– Ska bilen kunna köra och parkera själv krävs det robusta funktioner bakom. Det måste gå att lita på att sensorerna fungerar hela vägen och då är EMC-tester en del av det. Det är viktigt att de med kunskap om EMC-tester jobbar tillsammans med de som kan sensorsystemet i bilen.
Projektet delfinansieras av Vinnova och drivs av SP, Volvo Cars och konsultföretaget Provinn, och en testgrupp med representanter från alla aktörerna har byggts upp som jobbar med projektet.
– Jag har tillsammans med Volvo Cars och Provinn tittat på vad det finns för behov framöver, och vad vi behöver säkerställa för framtiden. Min roll är att driva processen för att se vad vi behöver göra och skapa projekt kring det.
Linda Olofsson ser fram emot arbetet och att SP när labbet står klart år 2018 kan utföra toppmoderna tester av elektronik och kommunikation i framtidens fordon.
– Det har är ett oerhört intressant område att arbeta med. Utvecklingen går så snabbt, och den nya kammaren vi bygger är väldigt spännande och kommer att få stor betydelse framöver.
KARIN MYRÉN
Foto: Erik Abel