Hoppa till innehållet
Uppdrag tillit

Från gårdfarihandlare till julklappsshopping i mobilen

Pizza, droger eller en CD-skiva med Sting – vad såldes egentligen först på nätet? Vägen fram till dagens e-handel har varit lång.

För att handel ska fungera måste det finnas trygghet och förtroende – tillit mellan dem som handlar. När odlaren bytte sina grödor mot tillverkarens verktyg kunde båda snabbt se vad de fick ut av affären. I dag kan varan du handlar bokstavligen finnas på andra sidan jordklotet.

Men att handla på distans är inget nytt – faktum är svenskar distanshandlat i stor utsträckning sedan åtminstone 1700-talet. Då var det gårdfarihandlarna som kom och knackade på hemma hos folk ute på gårdarna. Ett sätt att skapa förtroende då var att ha med sig varuprover, ofta rörde det sig om textilier och hemslöjdsföremål. Ett annat sätt att bygga förtroende var kontinuiteten. De kom och knackade på någon gång per säsong, i vissa fall tog de upp beställningar och kom med varorna till nästa säsong.

Gårdfarihandlare med sina varor på en vagn
Gårdfarihandlare i Östhammar, Uppland. Foto: Skötsner-Edhlund

Leveranstiden var alltså längre än i dag. Men gårdfarihandlarna spelade en väldigt viktig roll i ett Sverige som då hade en stor del av befolkningen på landet. Först 1864 blir det fritt att öppna lanthandel var man vill.

Nästa steg i att handla på distans i Sverige kom med postordern. Järnvägens utbyggnad med många stationer med postkontor började fungera som distributionscentraler. 1879 blev John Fröbergs det första postorderföretaget. De sålde främst visitkort och stämplar. 1899 skapade en av deras tidigare anställda ett eget företag: Åhlén och Holm. Den första varan de sålde var en bild på kungafamiljen, som blev en försäljningssuccé med över 100 000 sålda exemplar.

Även postordern blev viktig för Sverige. Sjuhäradsbygdens betydande roll för klädhandeln märks än i dag. Och 1943 grundas Ikea som just ett postorderföretag.

En stor hög med kartonger ligger utanför ett tåg
Avgående post från Åhlén & Holm, det som senare blev Åhléns, vid järnvägsstationen i Insjön.

På andra sidan Atlanten börjar i slutet av 1960-talet det tidiga internet att växa fram. Och med uppkomsten av nya sätt att kommunicera kommer givetvis snabbt nya sätt att handla. Beroende på hur man räknar finns det en handfull kända ”första köp” som gjordes med hjälp av internet.

  • Någon gång 1971-72 använde studenter på de amerikanska toppuniversiteten Stanford och MIT sin tillgång till Arpanet (en föregångare till internet) för att göra upp om köp av marijuana.
  • 1974 använde Donald Sherman, som på grund av sjukdom inte kunde tala, en dator med röstsyntes för att ringa upp en pizzeria och beställa en ”stor pizza, med peperoni och svamp”.
  • Först 1994 gjordes ett köp där själva betalningen skedde över internet. Varan: En CD-skiva med artisten Sting. Priset, 12,48 dollar plus frakt. Betalningen bestod i att kreditkortsinformationen skickades krypterat över internet.

En LP-skiva med sting

I dag kan nästan vem som helst importera vilken vara de vill. Det är ofta inte tal om att klämma på några varor – utan konsumenten får bilda sig en uppfattning utifrån säljarens beskrivning. Inom EU har länderna gemensamt enats om att konsumenterna ska omfattas av ett starkt skydd vid distanshandel av varor. 14 dagar från det att du fått hem varan kan du returnera den och få pengarna tillbaka.

Dessutom samarbetar EU-länderna med den så kallade marknadskontrollen. Det innebär att produkterna som går att köpa kan kontrolleras – och om något som kan vara farligt för konsumenternas hälsa och säkerhet upptäcks agerar man tillsammans för att de inte ska orsaka någon skada. För att varna har EU till exempel sitt gemensamma larmsystem, där det informeras om nyligen upptäckta farliga varor.

I Sverige är det Swedac som är samordnare för landets marknadskontroll.

Så här arbetar Swedac med frågor som rör handel: 

Swedac Magasin

Arkiv fram till sista numret 2018.