Textversion av infografiken
87 miljarder kronor omsatte den svenska näthandeln 2019.
——
Under 2019 nätshoppade vi mest:
- Hemelektronik, med en omsättning på 17,8 miljarder kronor
- Dagligvaror, med en omsättning på 7,1 miljarder kronor
- Apoteksvaror, med en omsättning på 5 miljarder kronor
- Kläder och skor, med en omsättning på 13 miljarder kronor
- Byggvaror, med en omsättning på 5,1 miljarder kronor
- Böcker och media, med en omsättning på 4,6 miljarder kronor
——
1 av 10 har köpt något på nätet som presenterats missvisande.
Följ denna checklista när du shoppar:
- Ta reda på vem handlar du av. Att ha grundläggande koll på företaget du vill handla av kan ge ett gott första skydd.
- Håll koll på vad du förbinder dig till. Hur mycket kostar frakten? Får du ångra dig? Är det ett företag som finns i EU?
- Leta efter CE-märkning. Vid köp av vissa produkter är det viktigt att du som konsument håller utkik efter CE-märkningen, inte minst av säkerhetsskäl.
——
CE-märkningen, Conformité Européenne, står för Europeisk överensstämmelse. CE-märkning betyder att tillverkaren eller importören intygar att produkten uppfyller EU:s krav på miljö, hälsa och säkerhet. Alla varor ska inte CE-märkas, men några av de produkter som måste märkas är leksaker, hemelektronik, fritidsbåtar och personlig skyddsutrustning.
——
11 procent av svenskarna som nyligen e-handlat har gjort det från ett land utanför EU.
26 av 28 produkter hade farliga brister.
I en undersökning från 2020 som Elsäkerhetsverket gjort underkändes 93 procent av undersökta elprodukter som köpts via e-handel utanför EU. Produkterna som testades var USB-laddare, nattlampor och hushållsmaskiner.
——
Att handla från länder utanför EU.
Det är inte olagligt eller fel att handla från länder utanför EU. Men det ställer högre krav på dig som konsument. Du blir en privatimportör, och måste betala moms och ibland tullavgifter. Du har inte samma rättigheter för att ångra ditt köp. Det europeiska skyddsnätet som säkerställer att varorna lever upp till kraven för miljö, hälsa och säkerhet saknas.
——
Källor: Postnord, Svensk Digital Handel, HUI Research, Elsäkerhetsverket, EU-kommissionen, Internetstiftelsen, SCB, Konsumentverket
Så här arbetar Swedac med frågor som rör handel: