Med kvalitetsinfrastruktur avses de institutioner, system och metoder som måste finnas i ett land för att säkerställa att produkter och tjänster uppfyller krav på säkerhet och kvalitet.
Kvalitetsinfrastruktur är ett globalt begrepp som har sin grund i världshandelsorganisationen WTOs avtal om att eliminera tekniska handelshinder. Alla industrialiserade länder har en fungerande kvalitetsinfrastruktur och aktörerna samarbetar globalt. När helheten fungerar skapas förutsättningar för tillit i vardagen, samhällsnytta med tryggare medborgare, ökad konkurrenskraft i näringslivet och global frihandel under rättvis konkurrens.
Så fungerar kvalitetsinfrastrukturen – nationellt och globalt Grunden: Arbetet: Kvalitetssäkrare: Resultatet: Tillit i vardagen: Textversion av Så fungerar kvalitetsinfrastrukturen – nationellt och globalt
Lagar och förordningar:
Nationella och internationella lagar, samt tekniska säkerhetsföreskrifter ligger som grund för kvalitetsinfrastrukturen.
Kravställare och institutioner:
Myndigheter, standardiseringsorgan och mättekniska institutioner ställer krav och bestämmer standarder. Ackrediteringsorgan kontrollerar att kvalitetssäkrare följer kraven.
Laboratorier, certifieringsorgan, kontroll- och besiktningsorgan samt verifieringsorgan kvalitetssäkrar varor och tjänster. Marknadskontroll övervakar att krav uppfylls.
Konkurrenskraftigt näringsliv:
Företag och organisationer får förutsättningar för export, import, innovation, kvalitet, ökad handel, effektivitet och rättvis konkurrens.
Medborgare kan känna tillit och trygghet i ett fungerande samhälle. Produkter och tjänster är säkra och välfärden kvalitativ.