Hoppa till innehållet
Om Swedac

Söker du ett omväxlande arbete där du kan bidra till en tryggare vardag för konsumenter och medborgare? I så fall kan Swedac erbjuda det.

Vill du bidra till ett fungerande samhälle? Swedac söker en internationell och teknisk utredare till ackrediteringsavdelningen.

Vem är du?
Vi söker dig som har en bred kompetens kring ackreditering och kan förstå de internationella organisationerna där vi som ackrediteringsorgan verkar. Du ska vara väl förankrad i det statliga myndighetsuppdraget och statstjänstemannarollen.

Vi ser gärna att du har kunskap inom Swedacs verksamhetsområden.

Din kompetens – vårt önskemål
Vi söker dig som har följande:

  • Examen från universitets-/högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper som myndigheten bedömer som likvärdiga för tjänsten. Det är meriterande om du tidigare har kunskap och erfarenhet av att arbeta med internationell anknytning.
  • Du har bred kompetens inom ackreditering, och det är meriterande om du har erfarenhet från flera kontrollformsstandarder eller arbetslivserfarenhet från arbete på ackrediterade organ
  • Som person är du strukturerad och har förmåga att snabbt kunna sätta dig in i nya arbetsuppgifter och förmåga att självständigt driva ärenden från start till mål
  • Du drivs av att se och förstå helhetsbilden, men samtidigt har du ett öga för detaljer
  • Det är viktigt att du har lätt för att kommunicera och samarbeta med andra
  • Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska

Om tjänsten

  • Bidra till att verksamheten lever upp till kraven som ställs på ett ackrediteringsorgan genom att hantera förändringar i regelverk och bidra till deras implementering
  • Säkerställa hantering av internationella omröstningar, kommentarsrundor och ta fram förslag till ståndpunkter och föredragnings PM
  • Vid behov arbeta med utredningar kring framtida områden där ackreditering kan vara ett för samhället relevant alternativ
  • Processägare för de delprocesser som rör internationellt arbete
  • Hålla ihop möten, agenda och minnesanteckningar i relevanta forum, kan vara av både extern och intern karaktär
  • Vid behov delta som Swedacs representant i internationella sammanhang.

Swedac – Vi skapar tillit i samhället genom säkerhet och kvalitet i varor och tjänster
Swedac är en statlig myndighet och arbetar för att produkter och tjänster ska vara säkra och ha kvalitet både i Sverige, inom EU och globalt. Vi ska också främja handel som viktigaste verktyg för välståndsutveckling. Mätteknik, ackreditering och marknadskontroll är tre av byggstenarna som alla är våra verksamhetsområden och bildar tillsammans med standardisering, som är en privat verksamhet, det som benämns kvalitetsinfrastruktur

Läs mer om Swedac.

Vi erbjuder
Vår arbetsplats är belägen i centrala Borås i nyrenoverade lokaler med en öppen kontorslösning. Swedac har ett fokus på ökad digitalisering och vi använder videokonferenser och digital tillsyn som en del i vårt arbete.

På myndigheten finns medarbetare med olika kompetenser och arbetsuppgifter som inspektörer, teknisk utredare, bedömningsledare, jurister med flera. Swedac vill tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet därför tillämpar vi förtroendearbetstid och möjlighet till distansarbete viss del av arbetstiden.

Som statligt anställd har du en rad förmåner, som till exempel;

  • upp till sju veckors semester
  • subventionerad läkarvård och läkemedelsersättning
  • försäkringar (arbetsskade-, tjänstegruppliv- och reseförsäkring)
  • pensionsavtal (med tjänste-, efterlevande- och sjukpension)
  • friskvårdsbidrag
  • möjlighet till friskvårdsaktivitet en timme i veckan under arbetstid

Läs mer om hur det är att jobba hos Swedac.

Mer information och kontakt
För mer information om tjänsten är du välkommen att ringa till avdelningschef Stina Benderix på 0735-058566. Fackliga företrädare för ST och Saco nås via växeln 0771-990900.

Vi vill ha din ansökan senast 4 maj 2025. Skicka in din ansökan med meritförteckning till registrator@swedac.se. Ange dnr: 2025/761.

Intervjuer är planerade 13 maj i Borås.

Behandling av personuppgifter
Inkommande post och e-post till myndigheter blir allmän handling och kan därför lämnas ut, om inte särskilda sekretessregler gäller.
Det innebär att uppgifter som sänds in till Swedac kan komma att lämnas ut om någon begär att få ta del av dem, om inte myndigheten gör bedömningen att uppgifterna omfattas av sekretess.
När uppgifter kommer in gällande annan person än arbetssökande, ex. referenspersoner etc. förutsätter Swedac att samtycke har skett med vederbörande person.
Swedacs behandling av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning och dataskyddsförordningen (GDPR).
Det innebär att Swedac skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att anbudsgivare/leverantör alltid har rätt att kontakta Swedac för att få reda på vilka personuppgifter Swedac har registrerade. Läs mer om Swedacs behandling av personuppgifter.

Vi har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster.