Hoppa till innehållet
Nyheter

Värdefullt kunskapsutbyte på kunddag

Förra veckan arrangerade Swedac en heldag för ackrediterade certifieringsorgan på plats i Borås.
– Tanken med våra kunddagar är att både ge uppdaterad information om Swedac och att erbjuda en möjlighet för de ackrediterade organen att mötas, säger Maria Johnsson Malek, bedömningsledare enheten miljö och hälsa, Swedac.

Swedacs generaldirektör Ulf Hammarström inledde kunddagen.
Swedacs generaldirektör Ulf Hammarström inledde kunddagen.

De 23 deltagarna från hela landet fick en fullmatad dag som inleddes av Ulf Hammarström, generaldirektör, Swedac. Därefter serverades föredrag om såväl uppdaterade avgiftsmodeller som Mina sidor och förändringar i standarder. Dessutom informerade  Sara Jensen, bedömningsledare enheten industri, Swedac, om det nya arbetssättet för planering vid fältbevittning.

Det blev kort uppdatering från Swedacs Magnus Pedersen, utredare, avdelningen för ackreditering, och Fredrik Langmead, enhetschef enheten industri, om bland annat framtida ordningar och dess acceptans. Därefter talade Mikael Calestam, bedömningsledare enheten industri, om de olika kontrollformerna vilket ledde till en del diskussioner.

Swedacs generaldirektör Ulf Hammarström tillsammans med bedömningsledarna Sara Brinck och Maria Johnsson Malek som var värdar för kunddagen.
Swedacs generaldirektör Ulf Hammarström tillsammans med Sara Brinck och Maria Johnsson Malek som var värdar för kunddagen.

– Störst engagemang väckte frågan om avgiftsmodellen och harmonisering av revisionstidsberäkning, säger Sara Brinck, bedömningsledare enheten industri.

– Sammantaget var det en värdefull dag av möten och samtal kring våra gemensamma frågor, säger Maria Johnsson Malek.

Vad tar du med dig härifrån idag?

Thomas Andersson, vd och grundare, C1 Certification AB

– Att Swedac vågade titta in i framtiden och ha en uppfattning om utvecklingen och utmaningarnaär ovanligt och jag uppskattade det verkligen. Att få se och lyssna till många av de medarbetare på Swedac som jag haft kontakt med i åratal var värdefullt. Det är medarbetare som gör skillnad och som löser problem och härligt att se individen och inte bara en mailadress.

– En titt på deltagarlistan visar att det är de mindre certifieringsorganen som är på plats och inte de största, det är tråkigt. Frågan är om inte Swedac skulle kunna kräva deltagande? För att marknaden ska vara korrekt representerad.

– Det sades på kunddagen att Swedac siktar på att återkommande arrangera kunddagar som denna. Fixar de ett tillfälle per år – hatten av!

Therese Göthberg, operativ chef, Svensk Certifiering

– Jag tycker att det var ett bra upplägg med intressanta ämnen som togs upp, exempelvis att få höra om myndighetens digitaliseringsresa. Det var bra att certifieringsorganen i förväg fått skicka in frågeställningar som deltagarna ville lyfta. Nästa gång skulle man kanske kunna avsätta mer tid och utrymme för det avsnittet?

– Det var också intressant att höra Ulf Hammarström berätta om Swedacs uppdrag och roll i vår omvärld.

– Och sen är det ju alltid värdefullt att träffa kollegor från branschen och få småprata med dem.