Swedac skickade i april ut en undersökning till drygt 3400 personer med syftet att få in synpunkter på verksamheten för att ytterligare kunna utveckla och förbättra den.
Närmare 1 100 personer svarade och vi fick en bred representation från bland annat ackrediterade organ, företag som arbetar med elmätare och från andra myndigheter. Därefter har svaren sammanställts och behandlats i ledningsgruppen för att sedan tas vidare ut till avdelningarna.
– Det är ett omfattande och bra underlag som vi kommer ha stor nytta av, säger Peter Kronvall, kommunikationschef. Vi kommer att jobba vidare med analyser efter semestern och därefter går de mer långsiktiga delarna in i vår verksamhetsplan för 2024.
Inom vissa områden pågår redan ett förändringsarbete. Exempelvis finns en del synpunkter som rör Swedacs digitaliseringsarbete. Det gäller såväl förbättring av ”Mina sidor” som att bibehålla viss tillsyn på distans. Mina sidor är redan under utveckling och här kommer besökaren att löpande se förändringar framöver.
Swedac har även bildat en digital arbetsgrupp i samverkan med bland andra Borås Högskola för att ytterligare utveckla myndighetens digitaliseringsarbete.
– Överlag får vi väldigt fina omdömen och positiv feedback av de svarandena vilket vi är glada för. Det ger oss extra energi att fortsätta på inslagen väg. De mer kritiska rösterna är också viktiga då de bidrar med konstruktiv kritik – det är här vi ser vårt förbättringsarbete, avslutar Peter.