Sedan länge står digitalisering i allmänhet och AI i synnerhet i fokus hos Swedac, och man arbetar ständigt med nya idéer om hur AI ska kunna användas i myndighetens verksamhet i framtiden. I regeringens budgetproposition föreslogs Swedac få 8 miljoner kronor extra under nästa år för att bland annat arbeta med utveckling av digitalisering.
Samarbetsprojektet med IBM, Arrow Electronics och The Techno Creatives startade med en idé från Swedac, som pitchades till IBM. Nyligen blev det klart att Swedac hade valts ut till ett pilotprojekt.
– Projektet löper över två månader, där fyra veckor viks till utveckling av tjänsten. Första testet gäller alltså vårt eget ledningssystem och när vi ser resultatet kan vi analysera hur tjänsten fungerar. Vi tittar på hur väl ledningssystemet stämmer överens med de regelverk som finns, berättar Linnea Holm.
Ett hjälpverktyg
Efter piloten kan man gå vidare och titta på framtida, reella möjligheter. Kan man exempelvis skala upp tjänsten och börja använda den vid bedömningar av ackrediterade organ? Kan man utveckla tjänsten så AI även tar hänsyn till historik kring ett ackrediterat organ, till branschen i stort etcetera.
– Det är dock viktigt att komma ihåg att AI är ett hjälpverktyg, inte ett beslutsverktyg. Ansvaret för bedömningen av ett ackrediterat organ ligger alltid på oss i slutändan. Men om vi kan minska antalet timmar vi lägger på förberedelser inför en bedömning, är det till gagn för alla och ökar effektiviteten, säger Linnea Holm.
AI för andra områden
Pilotprojektet fokuserar på arbetet med bedömning av dokument i ledningssystem, men AI kan även användas inom andra verksamhetsområden.
– Marknadskontroll är ett område där man skulle kunna ta hjälp av AI. Att jobba riskbaserat vid kontroll av produkter är ett exempel där AI kan hjälpa till med insamling av information.
I slutet av oktober sker en uppföljning av projektet, och man kan därefter bestämma vad som blir nästa steg i processen.