Hoppa till innehållet
Nyheter

Kunskap om ackreditering ger framgång vid lansering av produkter

Hur kan du bygga ditt varumärke genom att ha koll på CE-märkning? Frågan är aktuell för företag som sysslar med alltifrån vindkraftverk till munskydd. Ämnet var ett av många som behandlades under vårens onlineseminarier som Swedac arrangerade i samarbete med Södertälje Science Park, Innovatum i Trollhättan, de svenska standardiseringsorganisationerna och PRV (Patent- och registreringsverket).

Vindkraftverk syns mot blå himmel

Magnus Pedersen, utredare, Swedac berättar mer:

Vilken typ av bolag mötte ni?
—  Små och medelstora företag och startups inom de nätverk som Södertälje Science Park och Innovatum i Trollhättan har. Företag som jobbar med nya produktidéer eller produkter som de vill lansera utanför Sverige. Det kan till exempel vara fysiska produkter, tjänster eller programvaror.

Vad var det viktigaste du ville berätta om Swedacs verksamhet?
— Att det är betydelsefullt för företag att tidigt i utvecklingen av nya produkter ha koll på ackreditering och de möjligheter som Swedacs verktyg ger. För att de ska komma rätt och veta när en produkt behöver CE-märkas och vilka internationella regler och standarder som gäller och ska följas.

Porträtt på Magnus Pedersen
Magnus Pedersen, utredare, Swedac

Vilka var de vanligaste frågorna ni fick?
— Var hittar jag information om ackrediterade organisationer eller anmälda organ? Och näst vanligast; Var hittar jag vilka krav som ställs på olika produkter? Svaret på första frågan är Swedacs ackrediteringsregister och när det gäller anmälda organ är det EU:s databas Nando. Gällande den andra frågan kan en startpunkt vara Nando där man hittar information om EU:s regelverk och därifrån kan söka vidare efter harmoniserade standarder som rör den aktuella produkten.

Vad lärde du dig i mötet med företagarna?
— Jag påmindes om kunskapstörsten. Att suget efter kunskap om vårt område är stort bland svenska nyföretagare.

Under våren var seminarierna digitala, vad händer i höst?
— Vi hade såklart hoppats få vara ute och möta företag live men som hösten se ut blir det fortsatt digitala seminarium. Vi har under våren också gjort en digital utbildning om de här frågorna som nu finns tillgänglig för högskolor, universitet och yrkesverksamma.