Regeringen beslutade i juni 2022 den nationella strategin för marknadskontroll för 2022–2025. Rapporten till regeringen är den andra redovisningen om genomförandet av strategin. Strategin anger tre mål för att stärka den svenska marknadskontrollen: effektivare kontroll, utökat samarbete och ökad kunskap. Swedac samordnar den nationella marknadskontrollen.
Mycket av det arbete som myndigheterna har gjort hittills i arbetet har handlat om att bygga en god grund för verksamheten genom att bland annat se över interna arbetssätt och ta fram gemensamma arbetssätt för omvärldsbevakning och marknadsanalys. Den kanske tydligaste utmaningen framåt är hur de berörda myndigheterna på ett framgångsrikt sätt ska hantera den fortsatta digitaliseringen och ny teknik i form av AI, både i produkter och i den egna verksamheten.
Vidare fortsätter den digitala utvecklingen i ett allt högre tempo och är kostsam att följa vilket innebär att det kommer att finnas behov av fortsatt gemensam metodutveckling på området. Det finns en ökad medvetenhet hos myndigheterna och det görs insatser för att hålla sig uppdaterade om utvecklingen. Det finns dock ett fortsatt behov av aktiviteter på området både vad gäller hur kontroll av produkter ska ske och hur tekniken kan användas i marknadskontrollen.
– I det fortsatta genomförandet jobbar vi vidare med samverkan och samordning för att få till en effektiv verksamhet, totalt sett. Exempelvis har fler myndigheter än tidigare under 2023 även haft ett aktivt samarbete med Tullverket och har under året stärkt och prioriterat samarbetet vilket har lett till att betydligt fler produkter har stoppats vid gränsen, avslutar chefsjuristen och ordföranden i Marknadskontrollrådet Anette Arveståhl.
Läs rapporten i sin helhet: Redovisning av genomförandet av den nationella strategin för marknadskontroll 2022–2025