På mötet träffades representanter för olika onlinemarknadsplatser och en del av de myndigheter som ingår i Marknadskontrollrådet, däribland Swedac som är sammankallande i rådets e-handelsgrupp.
– Från myndigheternas sida försöker vi vara proaktiva, vi vill höra hur e-handlarna arbetar och vad vi kan hjälpa dem med när det gäller lagstiftning och kontroll av produkter, säger Sanela Putnik, utredare och Swedacs representant på mötet.
Intresset från handlarna är också stort, inte minst från stora marknadsplatser. För exempelvis Tradera, HM eller Blocket är det nästan omöjligt att kontrollera allt som säljs, men tekniska lösningar som filter och maskininlärning utvecklas ständigt och bidrar till bättre kontroll.
E-handlarna har i sin tur många frågor om regler och vilken myndighet man ska vända sig till för olika frågor.
– Det kan vara svårt att veta vilken myndighet de ska kontakta. Där är Swedacs samordnande roll viktig, och att vi i Marknadskontrollrådet har en gemensam webbplats där det finns information om vilka produktregler som gäller och vilken myndighet som är ansvarig för produktområdet, säger Viktoria Lindberg Martinell, utredare.
En aktuell fråga vid det senaste mötet var Digital Services Act. Den nya EU-lagstiftningen träder i kraft 2024 och kommer att påverka många digitala tjänster, däribland e-handeln. Företrädare för Svensk Handel var därför inbjudna till mötet för att berätta om det viktigaste att tänka på.