Hoppa till innehållet
Nyheter

EA-utvärderingen i backspegeln

Det har nu gått några veckor sedan Swedac tog emot teamet från EA för den återkommande referentbedömningen. Vilka olika roller hade Swedacs medarbetare under bedömningen? Och hur ser de tillbaka på veckan? Vi pratade med tre personer som var inblandade på olika sätt.

Två män som samtalar med varandra i en korridor.
Ulf Hammarström, generaldirektör Swedac, och Emanuele Riva, teamleader, som till vardags jobbar på Accredia, Swedacs motsvarighet i Italien samt är ordförande i International Accreditation Forum (IAF), i samtal under referentbedömningen.

Karolina Magnusson-Stenmarck, kvalitetsledare

Porträttfoto på Karolina Magnusson-Stenmarck.
Karolina Magnusson-Stenmarck, kvalitetsledare, Swedac.

Vad var din roll under referentbedömningen?
”Jag är kvalitetsledare på ackrediteringsavdelningen och under veckan svarade jag på övergripande frågor om vår verksamhet tillsammans med några kollegor. Vi satt med teamleader Emanuele Riva och diskuterade vår organisationsstruktur, hur vi leder och styr vår verksamhet och hur vi följer upp resultat.”

Vilka är de tre viktigaste sakerna du tar med dig från veckan?
”Det första är hur bra vårt interna samarbete är. Vilka grymma kollegor jag har! Professionella, kompetenta och hjälpsamma. Alla bidrog under veckan, med stort som smått. Det andra är att vi har fått ett kvitto på att vi har en robust och fungerande verksamhet. Det tredje är det fina utbytet med andra kollegor i Europa. I diskussionerna under veckan har EA-teamet delat med sig hur man gör i andra länder, att vi ofta delar problem och utmaningar, och det finns mycket att lära sig av varandra. Vi har även fått en hel del idéer hur vi kan utveckla och förbättra vår verksamhet ännu mer.”

Emma Ekberg, bedömningsledare

Porträttfoto på Emma Ekberg.
Emma Ekberg, bedömningsledare, Swedac.

Vad var din roll under referentbedömningen?
”Min roll som ansvarig för området personcertifiering (SS-EN ISO/IEC 17024) var att under de två första dagarna – och även sista dagen – guida och svara på teamets frågor kring personcertifiering. Vi gick tillsammans igenom våra processer och ett flertal akter som beskrev genomförda bedömningar. Vi var också i arkivet och tog fram underlag kring bland annat CV och utbildningsbevis. Under de övriga dagarna var jag med ute vid en tillsyn inom området personcertifiering och då agerade jag tolk. Jag översatte till engelska det som skedde under tillsynen för att personen från teamet skulle förstå.”

Vilka är de tre viktigaste sakerna du tar med dig från veckan?
”En sak är hur otroligt viktigt det är att dokumentera; allt från ställningstagande, till avsteg och bekräftelser. Det andra jag tar med mig är insikten att det finns mängder av sätt att lösa saker på och inget sätt behöver vara mer rätt än det andra så länge kraven uppfylls. Sist tar jag med mig vilket oerhört spännande utbyte av erfarenheter en referentbedömning kännetecknas av.”

Åsa Claesson, bedömningsledare

Porträttfoto på Åsa Claesson.
Åsa Claesson, bedömningsledare, Swedac.

Vad var din roll under referentbedömningen?
”Jag deltog främst i min roll som kontrollformsansvarig för SS-EN ISO/IEC 17043. Det är den standarden leverantörer inom kompetensprövningar följer om de vill vara ackrediterade. Under tre dagar satt vi tillsammans och gick igenom vårt arbetssätt inom denna kontrollform. Jag hade dessutom en tillsyn enligt denna standard som kollegan från EA var med och bevittnade. Förutom detta är jag specialområdesansvarig för Swedacs policy för ackreditering med flexibel omfattning så jag diskuterade gärna flexfrågor under referentbedömningen.

Vad är de tre viktigaste sakerna du tar med dig från veckan?
”Det första är vikten av möten och utbyte av erfarenheter. Precis som när man själv genomför en tillsyn, så är det väldigt roligt att få möta en person som är insatt i arbetet och som man kan diskutera det jobb man utför dagligen. Att dessutom kunna utbyta kollegial erfarenhet på europeisk nivå är väldigt inspirerande. För det andra tar jag med mig hur långt vi har kommit med att implementera ackreditering med flexibel omfattning för våra kunder. Och sist men inte minst insikten att vi har ett bra nationellt system för att implementera nya standarder och för att säkerställa kontinuerlig bekräftelse av opartiskhet, kompetens och ordning och reda.”