Hoppa till innehållet
Uppdrag tillit

Ackreditering som ger klirr i kassan

Sedan privatiseringen av Bilprovningen har reparationer av bilar och så kallad släckning av besiktningspunkter blivit en konkurrensmarknad. Den verkstad som har rätt ackreditering kan hjälpa sina kunder förbi besiktningsstationernas krav på återbesök.

Det har varit samma visa varje år.

Steg ett i apparaten kring en besiktning är besöket på besiktningsstationen, till en kostnad av cirka 300 kronor. Sedan, om bilägaren får en så kallad ”tvåa” (vilket kräver en åtgärd) eller en ”trea” (vilket innebär körförbud), är det bara att åka raka vägen till verkstaden.

Därefter, som grädde på moset, har bilisten tvingats tillbaka till besiktningen för en uppföljning och där betala på nytt för att bli fri från sin anmärkning.

Men det där tillhör det förgångna.

För sedan besiktningsmarknaden öppnades upp har landets verkstäder fått möjligheten att ansöka om en viss grad av ”bilprovning” i sin egen reparationsverksamhet – en typ av ackreditering som gör att de själva kan släcka tvåor.

– Det är ett jätteplus för kunden som slipper åka till­baka till besiktningen. Och det är kul för oss att kunna erbjuda. Vi har ökat 20 procent, säger Bulent Korkmaz som äger och driver Messes Bilservice i Tumba, söder om Stockholm.

Han är ett föregångsexempel, men det finns fortfarande de som tvivlar på ackrediteringen.

I första hand på grund av kostnaden, menar företaget Bilvisions Martin Styf.

– De undrar om de kommer att få tillbaka investeringen som ackrediteringen kräver i form av fler kunder, säger han.

”Det är ett jätteplus för kunden som slipper åka tillbaka till besiktningen. Och det är kul för oss att erbjuda.”

I deras egna undersökningar blir det tydligt att en ackreditering och rätt marknadsföring kan göra stor skillnad för verkstaden – och därmed för fler bilägare runt om i landet.

Bilvision menar att det absolut är möjligt – till och med troligt.

Bilvision ser för egen del en stor fördel med den nya, öppnare marknaden. Deras tjänster gör att anslutna verkstäder enkelt kan komma i kontakt med bilister som har fått en ”tvåa”, till exempel.

– Vi kan ta fram specifika målgrupper ur vägtrafikregistret, beroende på bilmodeller eller anmärkning under besiktningen. På så sätt kan bilisten få ett riktat budskap som visar att verkstaden kan hjälpa till med både reparation och efterkontroll, säger Martin Styf.

Bulent Korkmaz använder själv Bilvisions registertjänster för utskick till dem som fastnat i en besiktning och uppenbarligen behöver hans hjälp. Han har sett sin verksamhet växa markant sedan han skaffade sig sin ackreditering.

– Det är lite pappersarbete som är krävande. Men det är ändå värt det. Min verksamhet har ökat med 15–20 procent. Att man har den här ackrediteringen och får släcka tvåor sprider sig ganska snabbt bland folk, säger han.

Illustration på person som reparerar en bilBåde han och Martin Styf menar att fler skulle vinna på att erbjuda genvägen förbi en uppföljning hos besiktningsstationerna.

– Det är förstås enkelt för oss att säga, det är inte alla som vill skala upp sina affärer eller lägga tid på att underhålla sin ackreditering. Det ställer ju krav på verkstaden att höja sina kompetenser ibland, säger Martin Styf.

I början förstod inte folk vad det här med ”ackreditering” betydde. Men när vi berättade att de slipper en ombesiktning blev de förvå­nade och glada, tillägger Bulent Korkmaz.

Swedac Magasin

Arkiv fram till sista numret 2018.