Hoppa till innehållet
Ämnesområden

Färdskrivare

I en färdskrivare registreras bland annat förarnas kör- och vilotider. Med hjälp av uppgifterna som registrerats kan förare, företag och kontrollmyndigheter kontrollera att reglerna följts.

Alla fordon som omfattas av regler för kör- och vilotider inom EU ska vara utrustade med färdskrivare. Vilka fordon det gäller regleras i Rådets förordningar (EEG) nr 3821/85, (EU) nr 165/2014 samt genomförandeförordning (EU) 2016/799.

Tre typer av färdskrivare

  • Analog färdskrivare, där kör- och vilotider registreras mekaniskt på diagramblad.
  • Digital färdskrivare 1B, där kör- och vilotider registreras digitalt i en fordonsenhet och på ett förarkort.
  • Smart färdskrivare 1C, som finns i två versioner, den senare kallas G2V2.

 

Installation och periodisk kontroll

Ett av kraven är att en ackrediterad verkstad ska installera och plombera färdskrivaren innan fordonet används för transport på väg. Kraven omfattas av bestämmelserna i EG förordning nr 561/2006.

För att fortsatt uppfylla kraven ska en ackrediterad verkstad utföra en periodisk kontroll av färdskrivaren. Kontrollmetoder anges av tillverkare eller deras representanter. Periodisk kontroll skall utföras senast 24 månader från föregående kontroll. Från och med 1 november 2017 ska en ackrediterad verkstad som utför färdskrivarkontroller också utföra och dokumentera en kontroll av hastighetsregulatorns funktion. Detta ska ske i samband med den periodiska färdskrivarkontrollen när W- och K-tal justeras. För detta krävs utökad ackreditering.

 

Fordonstillverkares hantering av verkstadskort

Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2016:126 innehåller bestämmelser om krav för fordonstillverkare att få inneha verkstadskort för montering och aktivering av digitala och smarta färdskrivare.

För godkännande av fordonstillverkare ska ske genom ackreditering enligt 4 kap. 3§ förordningen (SFS 2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare m.m. eller av annat organ inom Europeiska samarbetsområdet som uppfyller motsvarande krav.

Fordonstillverkare ska inom bolaget ha ett kontrollorgan som uppfyller kraven för kontrollorgan typ B enligt standarden SS-EN ISO/IEC 17020:2012. Kontrollorganet ska ha upprättade rutiner för regelbunden egenkontroll av verksamheten med aktivering av färdskrivare och hantering av verkstadskort, egenkontrollerna ska dokumenteras på en kontrollrapport som Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll har fastställt.

 

Verkstadskort

Verkstadskort får endast användas vid aktivering av färdskrivare i samband med fordonstillverkning. Trots första meningen får kortet dock användas i laboratoriemiljö när det krävs ett verkstadskort för att utföra tester av färdskrivare, färdskrivarens funktion och dess påverkan på andra system i fordon.

Information till den som vill bli ackrediterat kontrollorgan

Swedac ackrediterar kontrollorgan för färdskrivare enligt Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2013:3. Vid ackreditering och tillsyn av verkstäder efter den 1 november 2017 kommer Transportstyrelsens föreskrifter TSFS 2017:84 också att ingå vid bedömningen.

 

Intyg om icke nerladdningsbar data

Information från Transportstyrelsen om ny färdskrivare

Information om verkstadskort för den smarta färdskrivaren