Något som varit mycket uppmärksammat den senaste tiden är de utmaningar som följer i kölvattnet av importen av billiga produkter till EU från tredjeland, bl.a. från plattformarna Temu och Shein. Ofta lyser etik, säkerhet och kvalitet på produkterna med sin frånvaro.
– Nu har det nyligen införts nya regelverk såsom EU-förordningen om allmän produktsäkerhet och EU:s förordning om en inre marknad för digitala tjänster. Dessa regelverk innehåller regler som också träffar e-handelsplattformar. Det finns dock fortfarande stora utmaningar. Här spelar fortsatt internationellt samarbete stor roll, menar Anna Holmén.
Rent konkret, vad är det centrala samordningskontorets roll i EU-arbetet?
– Swedac har som uppgift att samordna marknadskontrollen nationellt och är även utsett som centralt samordningskontor i Sverige (SLO). I EU ska ett nationellt samordningskontor finnas i varje medlemsstat. En av uppgifterna vi har som samordningskontor är att representera Sverige i unionsnätverket för produktöverensstämmelse (EU Product Compliance Network, EUPCN) under Europeiska kommissionen.
Och vad är det för frågor man samarbetar kring i EUPCN?
– I EUPCN behandlas övergripande frågor om marknadskontroll i syfte att underlätta samarbetet mellan de centrala samordningskontoren och med Kommissionen. Nätverket utbyter sakkunskap, bästa praxis och tar fram vägledningar för en effektiv och enhetlig tillämpning av EU:s marknadskontrollförordning liksom andra relevanta rättsakter. EUPCN ska medverka till att hitta gemensamma prioriteringar för marknadskontroll och bidra till enhetlig praxis för medlemsstaternas marknadskontroll. Arbetet i nätverket utgör också viktig input till Kommissionen vid framtagande av ny lagstiftning liksom lyfter behov av ändringar.
Hur går det till när svensk marknadskontroll vill ta upp eller driva en fråga i EUPCN?
– Det hålls möten flera gånger om året, där vi deltar aktivt och driver svenska ståndpunkter. Inför mötena tar samordningskontoret fram förslag till en gemensam ståndpunkt till Regeringskansliet, där frågorna dessförinnan har beretts med de 14 berörda myndigheterna. Regeringskansliet bereder förslaget med alla departement och skickar sedan en slutlig instruktion till mötet som utgör svensk ståndpunkt. Mycket av arbetet i nätverket sker också i nätverkets olika arbetsgrupper och samordningskontoret deltar i flera sådana grupper där vi kan vara med och påverka på ett tidigt stadium.
Kan du ge något konkret exempel på hur man försöker stoppa bristfälliga produkter på väg in i EU?
– Samarbetet mellan marknadskontrollmyndigheterna och tullen är väldigt viktigt.
Det är ett massivt inflöde av produkter till EU från tredjeland. Under 2024 mottog EU 4,6 miljarder försändelser enbart i kategorin med maxvärde 150 euro, vilka i huvudsak kommer från Kina. På samma sätt flödar varje dag hundratusentals produkter in i Sverige. Statistik visar att produkterna i stor utsträckning är bristfälliga och även rent skadliga. Tullens riskanalys- och kontrollarbete liksom ett välfungerande samarbete med alla marknadskontrollmyndigheter är av stor vikt för att se till att farliga och bristfälliga produkter inte kommer in på EU:s marknad. För närvarande pågår arbete på flera håll att förbättra förutsättningarna för samarbetet. Det handlar om alltifrån gemensamma kontroller som samordnas på EU-nivå till sammankoppling av datasystem mellan marknadskontrollmyndigheter och tullen. Med mera.
Finns det fler samarbeten förutom det europeiska?
– Vi deltar även i FN-arbetet inom marknadskontroll. UNECE heter det organet. Sedan har vi ett nära och gott samarbete med de andra nordiska samordningskontoren, något som är särskilt viktigt för oss. Vi genomför nordiska möten varje år, något som initierades av Swedac. Andra länder vi har separata samarbeten med är t.ex. Nederländerna och de baltiska staterna.
Varför internationellt samarbete?
6 goda anledningar
- Handeln är idag global och marknadskontrollmyndigheterna behöver samarbeta över nationsgränserna för att marknadskontrollen ska bli effektiv inom EU.
- Det är en nödvändighet för en rättvis konkurrens och för att säkra produkter som uppfyller kraven i den harmoniserade unionslagstiftningen tillhandahålls på den inre marknaden.
- Det stärker svensk marknadskontroll och i förlängningen ekonomiska aktörer och konsumenter.
- En enhetlig tolkning och efterlevnad av den harmoniserade unionslagstiftningen – som mycket av arbetet i nätverket handlar om – gynnar ekonomiska aktörer och slutanvändare.
- Det bidrar också till ökad tillväxt genom en bättre fungerande inre marknad.
- Det ger samtidigt en hög skyddsnivå för att allmänintressen ska garanteras som till exempel hälsa, säkerhet och miljöskydd.
Läs mer om EUPCN:
https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/goods/building-blocks/market-surveillance/organisation/eu-product-compliance-network_en
Läs mer om UNECE:
https://unece.org/