Tillsyner av mätdon görs regelbundet, och nu var det alltså dags igen för ett utvalt geografiskt område. Oplanerade besök, där butiksinnehavaren eller ägaren av verksamheten inte får information i förväg genomförs regelmässigt i olika delar av landet under några veckor varje år.
– Vi tillämpar det som kallas riskbaserad tillsyn. Det betyder att vi tittar på risker och sannolikheter för avvikelser, vilket i sin tur gör att vi prioriterar mindre rörelser, som småbutiker när det gäller butiksvågar, berättar Erman Kelmendi.
Och det är just inom butiksvågar som de flesta så kallade avvikelser förekommer. Bränslepumpar är för det mesta uppdaterade och kontrollerade av de stora företag som äger dem, och inom ädelmetallarbeten är det relativt ovanligt med avvikelser.
Vad är det då som är så speciellt med de mindre butikerna? Erman Kelmendi menar att småbutiker oftare än andra drivs av en enda handlare, som ensam har ansvar för att se till att vågarna märks och fungerar på rätt sätt. Ibland har handlaren tagit över från en annan enskild person ganska nyligen.
– Det är ofta okunskap om regelverket, och hur man ska göra. Vår bedömning är att det sällan, eller aldrig handlar om illvilja eller att man försöker ägna sig åt bedrägeri. Av de 57 handlare vi tillsynade i den här omgången hade 58 procent avvikelser.
En avvikelse kan vara att vågen är felmärkt eller har utsatts för väder och vind och därför inte fungerar som den ska. Vid en tillsyn påtalas detta och handlaren får tre veckor på sig att åtgärda felet.
– Om handlaren inte återrapporterar till Swedac att felet åtgärdats kan det bli aktuellt med användningsförbud. Om samma fel återkommer vid förnyad tillsyn kan det bli aktuellt med vite. Men man kan närsomhelst uppdatera sin våg enligt gällande regelverk och börja sälja lösvikt igen.
Att hålla sig ajour med regler och lagar kommer på den enskilda handlaren. En del butiker hyr både kassaapparat och våg av en tredjepart, och man tror då att det är hyrföretaget som ska hålla sig uppdaterade. Men så är det alltså inte.
– Det är alltid den enskilda handlaren som har ansvaret. Tillsynerna syftar till att kunden ska kunna lita på att allt går rätt till, men de fungerar ibland också som en informationskampanj gentemot småhandlarna. Och kan vi slå två flugor i en smäll är det bara av godo, säger Erman Kelmendi.
Utanför tillsynsarbetet är det generellt svårt att nå ut med information om regler till handlare som har vågar. Ett verktyg som nyligen börjat användas är en förteckning från Statistiska Centralbyrån, SCB över nya handlare. Det är ett verktyg både för den riskbaserade tillsynen men används också i förebyggande informationsspridning.
Ytterligare information utöver Swedacs egna tillsyner fås vid de regelbundna samrådsmötena med de ackrediterade kontrollorganen inom respektive område. Det är kontrollorganen som genomför den tekniska kontrollen av butiksvågar.
Läs mer om reglerna för de aktuella områdena och hur Swedac jobbar med tillsyn: