Hoppa till innehållet
Medarbetare

Bilar och besiktning i blodet

I över 30 år har bilar har varit en del av Christofer Erlandssons liv. Först i pappas verkstad, sedan på besiktningsföretag och till slut på Swedac som enhetschef inom fordon och kontroll.
– Det är alltjämt ett spännande område, och något vi förbereder oss för mycket nu är hur fordonskontroll kan se ut i framtiden – då vi bland annat går mot en ökad elektrifiering, säger Christofer Erlandsson.

Porträtt av Christofer Erlandsson.

Även om man kanske kan tro det så har Christofer Erlandsson ingen utbildning som bilmekaniker, utan gick fyraårig teknisk linje på gymnasiet och tog examen som gymnasieingenjör.
– Men pappa drev verkstad för tunga fordon och jag började jobba hos honom på lov och andra lediga stunder. Då fick jag verkligen upp intresset för fordon. Det kändes självklart ganska tidigt att jag skulle fortsätta inom branschen på något sätt.

Besök från Swedac

Så blev det, och under åren på besiktningsföretag träffade Christofer på de ambulerande bedömningsledarna som kom från myndigheten Swedac.
– Många som jobbar med mig nu på Swedac kommer från besiktningsföretagen, och har bytt. Vi träffade helt enkelt på Swedac i vår vardag, och man började prata, fråga och på så vis fick jag reda på att Swedac sökte folk.

Kronologiskt är vi nu framme vid år 2016, och i sin tidigare roll på besiktningsföretaget hade Christofer varit marknadsområdeschef.
– Ja, jag hade varit chef på olika nivåer sedan 2006. Jag var ganska van vid att ha en chefsposition. I mitt nya jobb på Swedac blev jag teknisk bedömare, inte chef på något vis, så det var en omställning. Men en kul sådan! Nu fick jag chansen att vara på ”andra sidan”, det vill säga på Swedac, men ändå ha med mig erfarenheterna från att ha blivit bedömd, det var nyttigt och bra, berättar han.

Kort avstickare

Efter två år på Swedac blev det dock en visit på Polismyndigheten, på deras enhet för fordon där han arbetade med upphandling. Men Christofer kom tillbaka till Swedac, och ledaregenskaperna torde dock ha gjort sig påminda, för sedan ett år tillbaka är han enhetschef inom fordon och kontroll på Swedac.
– Det blev så, och det känns otroligt bra. Dock gör det att jag har mer av ett kontorsjobb nu, även om jag försöker åka ut på bedömningar så ofta jag kan. Jag vill fortsätta kompetensutveckla mig och vara ute i verkligheten.

Christofer Erladsson håller i en kopp och kollar åt sidan.
Sedan ett år tillbaka är Christofer Erlandsson enhetschef inom fordon och kontroll på Swedac.

Vad är annorlunda i besiktningsvärlden om du jämför med för 20 år sedan?

– Mycket! Men jag tror att den största utmaningen och som man måste förbereda sig väl för med lagstiftning är elektrifieringen. Servicebehovet av elektriska bilar är till exempel helt annorlunda än vad det är för bensin- och dieselbilar. Här sker det mycket inom EU vad gäller förordningar och regler, något som sedan sipprar ner till Swedac. Troligen uppkommer det nya ackrediteringsområden i kölvattnet. Det blir spännande att få vara med om, något som kommer påverka oss mycket.

En omtalad nyhet under förra året var SERMI, en ny kontrollordning som syftar till att öppna upp för mer konkurrens i verkstadsbranschen genom att biltillverkare måste dela med sig av säkerhetsinformation till andra verkstäder under ett ackrediteringssystem. Christofer Erlandsson menar att det är en viktig nyhet, och har inneburit en hel del jobb för hans enhet.
– Men samtidigt kommer inte ackrediteringsansökningarna till SERMI bli en huvudsyssla för oss. Något vi förbereder oss för mycket nu är hur fordonskontroll kan se ut i framtiden – då vi bland annat går mot en ökad elektrifiering av bilar, avslutar han.

Fakta

Namn: Christofer Erlandsson
Ålder: 56
Från: Onsala
Bor: Vallda
Familj:  Två utflugna barn
Bakgrund: Gymnasieingenjör inom maskin och el. Har under lång tid arbetat inom fordonsbesiktning som tekniker, ingenjör och chef på olika nivåer.
Gör helst på fritiden: ”Jag har hundar som jag går ut och går med mycket. En Sredneasiatskaja ovtjarka (även kallad Alabai) och en Grosser schweizer sennenhund Och jag gillar bilar, både nya och gamla. Kan fortfarande bli lite starstruck när någon är duktig på att renovera gamla bilar.”