Hoppa till innehållet
Uppdrag tillit

Vill ge eko även i USA och Kina

Den ekologiska EU-certifieringen är en viktig dörröppnare när premium­ostarna från Vätterns västra strand ska hitta ut till europeiska kunder.

För sju år sedan återupptogs tillverkningen av ost på Almnäs Bruk, efter att ha legat nere sedan 1961. Verksamheten på Almnäs Bruk kretsar kring en gård som ligger mitt på Vätterns västra kant och har rötter i medeltiden. Utöver jord- och skogsbruk har gården bland annat knappt 400 mjölkkor, som alltså står för råvaran till ostarna.

– När vi återupptog vår ostproduktion hade marknaden förändrats väsentligt. Numera finns en helt annan spridning av försäljningspriserna, och vi ser till och med industrier som levererar ostar som säljs under tillverkningspris, säger Thomas Berglund, vd för Almnäs Bruk.

Almnäs Bruks ostar produceras med stor miljöhänsyn, med en ”gammaldags” traditionell djurhållning för att bruket ska ha friska och starka djur.

– Ostarna är premiumprodukter, och med dagens prispress är Sverige en för liten marknad. Vi är tvungna att satsa på export.

35-40 procent av den ost Almnäs tillverkar går utanför Sverige i dagens läge. Det kan absolut bli mer, både i andel och volym, menar Berglund.

– Vi har kapacitet att producera betydligt mer. Men det tar tid att bygga varumärke. Vi gör en ost, åker ut och ser om vi får ett bra pris, och får vi inte det ser vi till att göra en bättre produkt.

För att sälja in ostarna från Almnäs Bruk använder Thomas Berglund i första hand två huvudargument, vart för sig eller i kombination; den ekologiska produktionen och den gastronomiska upplevelsen.

– När det gäller gastro­no­min är det vi själva som får stå för garantin, men för de ekologiska aspekterna utgörs vår bas av den kontroll som går via Kiwa, som är ackrediterade. Den certifieringen öppnar många dörrar för oss.

Två dörrar som är svårare att öppna än andra är de som leder till Kina och USA, menar Thomas Berglund.

– Vi har försökt att börja exportera till Kina men det är ytterst komplicerat. I USA är problemet i första hand att de har andra regler för vad som får marknadsföras som ekologiskt. Vi vill gärna få volymerna där, men då får vi fokusera på våra gastronomi-argument.

Swedac Magasin

Arkiv fram till sista numret 2018.