När du tankar en bil ser du i displayen på pumpen priset per liter bensin, exakt mängd du tankar och slutligen totalsumman du ska betala. Med hjälp av mättekniska krav på vissa mätinstrument säkerställs att summan inte kan förvanskas utan att det är den korrekta summan som dras från ditt konto.
Just den sortens regler saknas när det gäller laddningsstationer för elbilar.
— Många mätare har ändå en display som funkar på liknande vis som bensinpumpar, säger Mikael Schmidt. Men det saknas gemensamma regler och därmed har tillverkarna inga krav att luta sig mot och Swedac har ingen möjlighet att göra tillsyn.
Den mättekniska regleringen, som det kallas, är central för avdelningen vars huvudsakliga uppdrag är att skydda konsumenten.
— Vi är i början av utvecklingen av en marknad vi inte vet hur den kommer att se ut i slutänden men vi ser ett tydligt behov av att skapa gemensamma regler, säger Mikael.
I mars hade representanter från Swedacs motsvarighet inom reglerad mätteknik i Norge, Finland och Danmark ett första möte. Deltog gjorde även ett kontrollorgan från Danmark. Enligt Mikael Schmidt är det värdefullt eftersom deras kunder är företag som tillverkar laddningsstationer och de därför har en bred kontaktyta och är intresserade av att få till ett fungerande område.
I slutet av april har EU-kommissionen ett möte. Till dess är det tveksam om det finns ett färdigt nordiskt förslag.
— Men vi kan då säga att vi har identifierat ett problem och att vi arbetar på att ta fram ett förslag till lösning som eventuellt kan komma till användning även inom EU, säger Mikael Schmidt.