Förslaget innebär hårdare regler för EU-typgodkännande av bilar på den inre marknaden. Syftet med de nya reglerna är främst att
- stärka marknadskontrollen
- tydliggöra de ekonomiska aktörernas roller
- säkerställa likvärdig bedömning av överensstämmelse av såväl tekniska tjänster som typgodkännandemyndigheter i de olika medlemsstaterna
- säkerställa att fordonen som släppts ut på marknaden inte överskrider gränsvärdena för koldioxidutsläpp. Exempelvis ska ett fordon per 40 000 nya registrerade motorfordon genomgå marknadskontroll och minst fem kontroller inom områden som beslutas av medlemsstaterna. Därutöver ska minst 20 % av testerna avse fullständiga utsläppskontroller.
I det ursprungliga förslaget, som Europeiska kommissionen lämnade i början av 2016, fanns ingen möjlighet välja ackreditering som metod för kompetensbedömning av de tekniska tjänsterna som utför bedömning av överensstämmelse. I Sverige är det dock krav på att tekniska tjänster ska vara ackrediterade. Ackreditering pekas i EU-lagstiftningen ut som det bästa sättet att styrka teknisk kompetens hos organ för bedömning av överensstämmelse. Därför har Swedac arbetat för att, i förslaget till ramförordning, få in ett tillägg om ackreditering som möjlig kompetensbedömning av tekniska tjänster. Swedac kan med glädje konstatera att det överenskomna förslaget innehåller just den möjligheten.
Dock återstår beslut från Europaparlamentet och Europeiska rådet innan den nya ramförordningen kan börja tillämpas den 1 september 2020. Läs EU-kommissionens pressmeddelande för mer information.