När började ni samarbeta med Swedac och varför?
– Det här är inte första gången JANAAC ingår i ett avtal om samarbete. Innan JANAAC bildades fick vi stöd från Swedac så långt tillbaka som 2000. Det stödet ledde till utvecklingen av vår organisation. Vårt senaste samarbete möjliggörs genom EU-finansiering. I JANAAC:s uppstartsfas hade vi ett samarbete med Swedac som finansierades av SIDA. Våra policyer och rutiner är baserade på Swedacs modeller, och vi är glada över att samarbeta med Swedac ännu en gång.
Vilka framsteg har gjorts? Har det visat någon effekt?
– JANAAC utvecklades för att stödja effektiv handel med jamaicanska varor och tjänster och möjliggöra tillträde till marknaden. Vi tillhandahåller ackreditering av provnings- och medicinska laboratorier. Nu har vi avtal om ömsesidigt erkännande med ILAC om ISO/IEC 17025 för testning, och ISO 15189 för medicinsk testning.
Vi har kommit långt och vill nu expandera till nya områden. När det gäller ackreditering av kontrollorgan behöver vi en starkare grupp av bedömare för att tillhandahålla denna service till våra kunder. Vi måste utbilda fler bedömare för att hantera den kapacitet som behövs.
Vilka utmaningar har JANAAC med ackreditering och hur kan samarbete med Swedac underlätta dem?
– Vi behöver lära oss av hur Swedac fick organisationer att vilja ansöka om ackreditering. Det kan hjälpa oss att nå fler och skapa en större förståelse hos intressenter som behöver ackreditera sin verksamhet, något vi saknar just nu eftersom ackreditering inte är obligatorisk för något område i Jamaica. Vi måste uppmuntra intressenterna att söka frivillig ackreditering och vi ser att vår regering behöver stödja ackrediteringen genom att införa nödvändig lagstiftning.
Vi har haft en konversation med den jamaicanska regeringen, men de förstår inte helt hur lagstiftningsförändringar vid ackreditering skulle påverka ekonomin. Detta är ett annat område där Swedac redan har tacklat utmaningarna och lyckats. Den erfarenheten kan hjälpa vår regering att förstå hur lagstiftningen inte bara påverkar vår ekonomi utan vår kvalitetsinfrastruktur på ett positivt sätt. Med det sagt tar vi det steg för steg, vilket är viktigt för att upprätthålla kvaliteten i våra rutiner.
Vad är nästa steg?
– När vi blickar framåt ser vi en nära relation till Swedac. Vi har uppnått mycket på bara några veckor och vill verkligen fortsätta partnerskapet. En fortsättning skulle kunna vara att vår ackrediteringschef för fortsatt teknisk dialog med lämpliga personer på Swedac.
Vi skulle önska ett utbytesprogram där vi skickar bedömare till Sverige för att arbeta parallellt med svenska bedömare. Swedac kan i sin tur skicka sina bedömare till JANAAC. Detta skulle vara mycket användbart för både JANAAC:s och Swedacs ömsesidiga inlärningsprocess.
Nyligen etablerade vi också ett elektroniskt hanteringssystem. Men nu när vi bekantat oss med Swedacs system har vi upptäckt att vårt system bara omfattar en aspekt av flera. Därför kan vi, i diskussion med Swedacs IT-team, leta efter sätt att utöka vårt IT-system.
Sammanfattningsvis kan vi genom att titta på de utmaningar Swedac har haft med att utveckla ackrediteringen och hur de har klarat av det, se över våra egna utmaningar och hur vi kan lära av Swedac.
Klicka här för att läsa mer om Swedacs uppdrag för stärkta kvalitetssystem i andra länder.