1. Ackreditering på EU:s inre marknad
Inom EU finns 510 miljoner konsumenter som förväntar sig att produkter, varor och tjänster fungerar. Bakom det står standarder och ackreditering. I det moderna samhället utgör tjänstehandel en allt större del av handeln och den bör kunna integreras bättre med befintliga strukturer för ackreditering och standardisering.
2. Ackreditering och standarder i handelsavtal
Handelsavtal med ömsesidiga erkännanden av varandras regler och standarder kan leda till ökad export och import, billigare forskning, enklare produktlanseringar samt stimulerad innovation och ekonomi. Tekniska hinder kan försvinna. Ackrediteringens roll i handelsavtalen måste utvärderas, förklaras och utvecklas.
3. Ackreditering i utvecklingsländer
För att bli en del av globala kedjor och få produkter erkända på den större marknaden måste ett land ha en ordentlig kvalitetsinfrastruktur, vilket u-länder ofta saknar. Utan en uppbyggd infrastruktur med ackreditering och standarder får man ingen möjlighet att sälja sina varor, produkter eller tjänster. Swedac arbetar mycket med internationella projekt och utbildningar kring handel och utbildar myndigheter i u-länder i ackreditering, vilket är ett steg mot att bli en del av den större marknaden.