Hoppa till innehållet
Nyheter

Swedac har beslutat nya föreskrifter om färdigförpackade varor (STAFS 2017:1)

De idag gällande föreskrifterna (STAFS 1993:18) om EEG-märkning av färdigförpackade varor och (STAFS 2003:1) om färdigförpackning av varor efter volym och vikt har en tid varit i behov av modernisering och översyn.

Den nya föreskriften omfattar både e-märkning av färdigförpackade varor (som är en ordning som följer av EU-direktiv) och nationella bestämmelser om färdigförpackade varor.
Bestämmelser om färdigförpackade varor tar i huvudsak sikte på industriell förpackning, som sker enligt ”löpandeband-metoden”. Mängden vara kan, vid ett sådant automatiserat förpackningsförfarande, variera något mellan de olika förpackningarna i ett parti. Det behövs bestämmelser om hur stora variationerna får vara och under vilka förhållanden avvikelser kan tillåtas från den nominella mängdangivelsen. Ett väl fungerande system för statistisk stickprovskontroll är en förutsättning för att en industriell förpackare ska kunna säkerställa att den faktiska mängden i de tillverkade förpackningarna inte avviker från den nominella mängden med mera än vad som är tillåtet.

De nya föreskrifterna skiljer mellan e-märkta färdigförpackade varor och färdigförpackade varor som inte är e-märkta vad gäller de krav som ställs på systemet för stickprovskontroll. En förpackare som vill e-märka sina förpackningar måste använda sig av ett system för statistisk stickprovskontroll som är bedömt och övervakat av ett ackrediterat certifieringsorgan för produkter. För färdigförpackningar som inte är e-märkta ställs inte krav på att en oberoende part bedömer och övervakar förpackarens system för statistisk stickprovskontroll. Det ställs dock krav på att en förpackare måste tillämpa ett dokumenterat system för statistisk stickprovskontroll som säkerställer att de föreskrivna kraven uppfylls. Här har tillsynsmyndigheterna Swedac (för icke livsmedel) och Livsmedelsverket (för livsmedel) respektive den kommunala nämnd som utövar offentlig kontroll ett tillsynsansvar.